Turbo-rotondes zijn ontworpen om het verkeer veiliger en efficiënter te laten verlopen. In tegenstelling tot traditionele rotondes hebben turbo-rotondes meerdere rijstroken die specifiek naar verschillende afritten leiden. Dit voorkomt weven en vermindert de kans op ongelukken. Turbo rotondes worden steeds populairder in Nederland. Ze zorgen voor een betere doorstroming van verkeer en verhogen de veiligheid door duidelijke rijstrookscheidingen. Maar hoe benader je een turbo rotonde correct en wanneer geef je richting aan?
Een turbo rotonde heeft meerdere rijstroken met vaste rijrichtingen. Voordat je de rotonde oprijdt, kies je al de juiste rijstrook. Door de verhoogde rijstrookscheidingen is wisselen op de rotonde niet meer mogelijk, wat de kans op ongelukken vermindert.
Turbo rotondes worden steeds populairder in Utrecht. Ze zorgen voor een betere doorstroming van verkeer en verhogen de veiligheid door duidelijke rijstrookscheidingen. Maar hoe benader je een turbo rotonde correct en wanneer geef je richting aan?
Turbo rotondes zijn ontworpen om de verkeersveiligheid te vergroten, maar een correcte benadering en duidelijke communicatie (richting aangeven) zijn essentieel om de doorstroming soepel te laten verlopen. Door alert en voorspelbaar te rijden, dragen we allemaal bij aan veilig verkeer.
Voorafgaand aan een TTT of praktijkexamen bij het CBR zal de examinator je altijd een aantal controlevragen stellen over de auto. Deze vragen zijn vooral bedoeld om een beetje het ijs te breken en de spanning weg te nemen. Daarom zal er dus geen enkele kandidaat zakken of de vrijstelling niet halen als je geen antwoorden weet. Kun je echter geen enkele vraag beantwoorden, dan werkt zo’n gesprekje juist averechts en zal de spanning alleen maar oplopen!
Daarom van Rijschool Vlam deze informatie, zodat je zelf alle antwoorden weet of kunt bedenken.
Als automobilist heb je de taak om het verkeer veilig te houden. Daarom ben je ook verplicht je auto in goede conditie te houden. De banden horen daar uiteraard ook bij.
Eens per maand is het de bedoeling dat je de volgende zaken controleert:
Hoe en waarom?
Deze vier zaken zijn belangrijk om voor elkaar te hebben, omdat het goed voor de veiligheid is. Maar dat niet alleen, ook is het milieu/brandstofgebruik in het geding op het moment dat een van de zaken niet in orde is.
Bandenspanning
De bandenspanning die niet juist is, leidt tot overmatige slijtage, slechte wegligging en een te hoog brandstofverbruik. Deze kun je bijvoorbeeld controleren bij een tankstation. De werkwijze van de apparaten is zo verschillend dat ik daar verder niet op in ga.
De juiste bandenspanning hangt af van welke auto je hebt en staat altijd in het instructieboekje. Deze wordt weergegeven in bar en zit meestal tussen de 2 en 3. Ook zit er meestal een sticker in de deurstijl of in het brandstofklepje.
Het profiel van een autoband is om bij regen het water dat zich tussen de band en het wegdek bevindt, af te kunnen voeren. Als dit profiel te ondiep is, kan het water niet goed weg. Daarom is er een wettelijk minimum diepte opgesteld. Deze is 1,6 mm.
In het profiel van autobanden zijn kleine indicatoren aangebracht, die gelijk zijn aan bovengenoemde diepte. Is de band gelijk afgesleten met de indicatoren, weet je dat de band versleten is en vervangen moet worden. Voor een winterband zijn de regels gelijk, maar omdat een winterband juist voor extra grip moet zorgen bij slechte weersomstandigheden, wordt een profieldiepte van 4 mm of meer aangeraden
Door het raken van een stoeprandje of door over een scherp voorwerp te rijden, kan de band beschadigd raken. Het is belangrijk dat je dan ook regelmatig het loopvlak, maar ook de beide zijkanten goed controleert op beschadigingen. Deze zorgen voor zwakke plekken op de band en kunnen zorgen voor een klapband. Dat gebeurt altijd op een moment dat je juist niet wilt, namelijk op het moment dat de luchtdruk in de band het hoogst is. En dat is dan juist als de band het warmst wordt, dus op de autoweg of autosnelweg. Wanneer wil je nu echt GEEN klapband? Juist, als je erg snel rijdt!
Bij het afleggen van de diverse toetsen en eventueel het examen, is het mogelijk dat de examinator enige vragen stelt over de auto. Hierbij zijn de controle lampjes en de bedienings knoppen in het dashboard belangrijk.
Om hierop goed voorbereid te zijn, zijn op deze site enkele foto’s van het dashboard te zien. Uiteraard met de daarbij behorende uitleg van de diverse controle lampjes en/of bedieningsknoppen.
Het is ook mogelijk dat de examinator enkele technische vragen stelt over het motor compartiment.
Stap 1 – Bepaal in welk parkeervak je wilt gaan parkeren.
Stap 2 – Voordat je stopt kijk je goed in de spiegels rondom de auto. Verleen voorrang indien er een andere weggebruiker aankomt en geef je richting aan.
Stap 3 – Zet de auto stil minstens twee vakken voor het vak waar je wilt parkeren, zodat je met de deur kozijn bij vak 2 ½ staat.
Stap 4 – Wanneer het snijpunt half in de deur is: stuur je zo snel mogelijk, volledig naar rechts. Blijf goed rondom de auto kijken!
Stap 5 – Als de auto recht voor het vak staat, stuur je twee hele slagen terug naar links.
Stap 2 – Voordat je stopt kijk je goed in de spiegels rondom de auto. Verleen voorrang indien er een andere weggebruiker aankomt en geef je richting aan.
Stap 3 – Stop je auto naast de auto waar je achter wilt gaan parkeren. Zorg ervoor dat de rechter buitenspiegel gelijk staat met de bumper van de andere auto. Kijk terwijl je dit doet over je linkerschouder.
Stap 4 – Rij de auto langzaam achteruit tot de achterleuning van jouw auto gelijk is aan de achterkant van de auto naast je (zie de lijn op de afbeelding). Stuur nu zo snel mogelijk volledig naar links.
Stap 5 – Kijk in de rechter en linker buitenspiegel en draai het stuurwiel terug om de auto recht te zetten.